• ul. Idzikowskiego 16, Warszawa
  • biuro@notariusz-warszawski.pl
  • 9:00 - 20:00

Opłaty

Celem określenia dokładnych kosztów czynności notarialnych wraz z należnościami podatkowymi i opłatami sądowymi, zachęcamy do bezpośredniego kontaktu z kancelarią – telefonicznego, bądź mailowego. Zostaniecie Państwo szczegółowo poinformowani o wszystkich należnościach związanych z czynnością, którą chcecie Państwo dokonać.

Należy pamiętać, że podatki i opłaty sądowe nie stanowią dochodu notariusza, są daniną publiczną.

Taksa Notarialna

Notariuszowi za dokonanie czynności notarialnych przysługuje wynagrodzenie (taksa notarialna) określone na podstawie umowy ze stronami czynności, nie wyższe niż maksymalne stawki taksy notarialnej właściwe dla danej czynności. Wynagrodzenie notariusza jest kwotą netto, do której należy doliczyć podatek VAT według obowiązującej stawki.

Maksymalne stawki taksy notarialnej reguluje Rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 czerwca 2004 r. w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej (Dz. U. 2013 poz. 237 z późń. zm.) (jeśli chcesz zapoznać się z treścią Rozporządzenia, kliknij tutaj).

Wysokość taksy notarialnej uzależniona jest między innymi od wartości przedmiotu czynności notarialnej (czyli wartości nieruchomości lub prawa będącego przedmiotem obrotu) czy rodzaju czynności jaka ma być dokonana.

Podane w Rozporządzeniu stawki są stawkami maksymalnymi, możliwe jest więc indywidualne ustalenie z notariuszem taksy notarialnej za daną czynność, po zapoznaniu się przez notariusza ze stanem faktycznym oraz dokumentami.

Wynagrodzenie notariusza wraz z podatkiem VAT może zostać uiszczone w gotówce, przelewem lub kartą płatniczą.

Opłata sądowa

Jeżeli akt notarialny zawiera wniosek o wpis w księdze wieczystej, notariusz pobiera od wnioskodawcy opłatę sądową oraz wskazuje we wniosku o wpis w księdze wieczystej wysokość pobranej opłaty.

Wysokość opłaty sądowej  w sprawach o wpis w księdze wieczystej określają art. 42 – 48 ustawy z dnia 28 lipca 2005 roku o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (jeśli chcesz zapoznać się z treścią Ustawy, kliknij tutaj).

Notariusz uzależnia sporządzenie aktu notarialnego od uprzedniego uiszczenia przez wnioskodawcę należnej opłaty sądowej, co oznacza w praktyce, że opłata sądowa jest wpłacana na rachunek bankowy notariusza przed dokonaniem czynności albo gotówką w kancelarii w chwili dokonywania tej czynności.

Pobraną opłatę sądową notariusz przekazuje właściwemu sądowi wieczystoksięgowemu.

Podatek od czynności cywilno prawnych

Notariusz jest płatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego.

Podstawowa stawka podatku od czynności cywilnoprawnych pobierana przez notariusza m.in. w przypadku sprzedaży nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu; w przypadku umowy zamiany, umowy o dożywocie – wynosi 2% od wartości przedmiotu umowy. Szczegółowe stawki podatku, podstawy opodatkowania przy danej czynności, podmioty, na których ciąży obowiązek podatkowy oraz zwolnienia od podatku określa ustawa z dnia 9 września 2000 roku o podatku od czynności cywilnoprawnych (jeśli chcesz zapoznać się z treścią Ustawy, kliknij tutaj).

Notariusz uzależnia sporządzenie aktu notarialnego od uprzedniego uiszczenia przez podatnika należnego podatku od czynności cywilnoprawnych, co oznacza w praktyce, że należny podatek jest wpłacany na rachunek bankowy notariusza przed dokonaniem czynności albo gotówką w kancelarii w chwili dokonywania tej czynności.

Pobrany podatek notariusz przekazuje właściwemu urzędu skarbowemu.

Podatek od spadków i darowizn

Notariusz jest płatnikiem podatku od spadków i darowizn od umowy darowizny, umowy nieodpłatnego zniesienia współwłasności bądź ugód zawieranych w tym przedmiocie, umowy nieodpłatnego ustanowienia służebności oraz umowy nieodpłatnego ustanowienia użytkowania.

Szczegółowe stawki podatku, podstawy opodatkowania oraz zwolnienia od podatku określa ustawa z dnia 28 lipca 1983 roku o podatku od spadków i darowizn (jeśli chcesz zapoznać się z treścią Ustawy, kliknij tutaj).

Zgodnie z art. 4a ww. ustawy zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę. W innych przypadkach wysokość podatku uzależniona jest od wartości nabytych rzeczy lub praw oraz stopnia pokrewieństwa między stronami.

Notariusz uzależnia sporządzenie aktu notarialnego od uprzedniego uiszczenia przez podatnika należnego podatku od spadków i darowizn, co oznacza w praktyce, że należny podatek jest wpłacany na rachunek bankowy notariusza przed dokonaniem czynności albo gotówką w kancelarii w chwili dokonywania tej czynności.

Pobrany podatek notariusz przekazuje właściwemu urzędu skarbowemu.

Formularz wyceny